lördag 12 apr, 2025

Datorgenererade bilder eller på engelska computer-generated imagery (CGI) var en ny innovation som kom till användning i filmer varav två var Jurassic Park (1993) och Forrest Gump (1994). Datorgenererade bilder gav dem som sysslade med specialeffekter nya möjligheter och specialeffekterna har sedan 1990-talet blivit allt vanligare i film. CGI medförde också praktiska fördelar som möjligheten att återskapa folkmassor digitalt i stället för att anlita stora mängder statister.

Lista över vinnare för Bästa film under 1990-talet, sorterat efter årtal.
Filtrera
Sortera
Dansar med vargar
Dansar med vargar
Dances With Wolves
Dansar med vargar på IMDb
2
[1990]
God afton, Herr Wallenberg
God afton, Herr Wallenberg
Good Evening, Mr. Wallenberg
God afton, Herr Wallenberg på IMDb
[1990]
När lammen tystnar
När lammen tystnar
The Silence of the Lambs
När lammen tystnar på IMDb
6
[1991]
Il Capitano
Il Capitano
Il Capitano
Il Capitano på IMDb
[1991]
De skoningslösa
De skoningslösa
Unforgiven
De skoningslösa på IMDb
8
[1992]
Änglagård
Änglagård
House of Angels
Änglagård på IMDb
1
[1992]
Schindler's List
Schindler's List
Schindler's List
Schindler's List på IMDb
4
[1993]
Kådisbellan
Kådisbellan
The Slingshot
Kådisbellan på IMDb
[1993]
Forrest Gump
Forrest Gump
Forrest Gump
Forrest Gump på IMDb
3
[1994]
En pizza i Jordbro
En pizza i Jordbro
En pizza i Jordbro
En pizza i Jordbro på IMDb
[1994]
Braveheart
Braveheart
Braveheart
Braveheart på IMDb
5
[1995]
Lust och fägring stor
Lust och fägring stor
All Things Fair
Lust och fägring stor på IMDb
2
[1995]
Den engelske patienten
Den engelske patienten
The English Patient
Den engelske patienten på IMDb
9
[1996]
Hamsun
Hamsun
Hamsun
Hamsun på IMDb
[1996]
Titanic
Titanic
Titanic
Titanic på IMDb
1
[1997]
Tic Tac
Tic Tac
Tic Tac
Tic Tac på IMDb
[1997]
Shakespeare in Love
Shakespeare in Love
Shakespeare in Love
Shakespeare in Love på IMDb
10
[1998]
Fucking Åmål
Fucking Åmål
Show Me Love
Fucking Åmål på IMDb
3
[1998]
American Beauty
American Beauty
American Beauty
American Beauty på IMDb
7
[1999]
Tsatsiki, morsan och polisen
Tsatsiki, morsan och polisen
Tsatsiki, Mum and the Policeman
Tsatsiki, morsan och polisen på IMDb
[1999]
×  på IMDb

This is placeholder content

This content will be overwritten when the modal opens

Tsatsiki, morsan och polisen på IMDb Trailer

Med den teknologiska utvecklingen blev det under århundradets slut enklare och betydligt billigare att göra film, vilket ledde till att många fler kunde sätta igång egna filmprojekt. Independentfilmen fick därigenom ett stort uppsving. Tidiga representanter var Whit Stillman med Metropolitan (1990) och Hal Hartley med filmer som Trust (1990) och Henry Fool (1997). En annan av de intressantaste independentfilmarna var Richard Linklater som skildrade unga på ett nytt sätt i Slackers (1991), Dazed and Confused (1993) och subUrbia (1996).

Den som verkligen träffade en nerv hos den nya generationens filmkonsumenter var Quentin Tarantino. Han kopierade från bland annat äldre deckarfilmer och B-filmer och blandade sedan in nya ingredienser som resulterade i en egenartad mix. Först kom De hänsynslösa som fick bra kritik och sedan blev det dundersuccé med Pulp Fiction som gav honom både mängder av fans och villiga efterbildare. Tarantino stod också för en form av utstuderat våld som skulle bli allt vanligare i filmscener. En utveckling som knappast skulle avta under nästkommande årtionde.

Den nya tekniken omfamnades inte av alla och det uppstod på vissa håll motreaktioner. Med manifestet Dogma 95 ville den danske filmaren Lars Trier rena filmen från konstgjorda effekter. I sina filmverk åberopade han strikta premisser där till exempel ljussättningen enbart fick bestå av naturligt ljus. I stället för vanliga filmkameror användes lättare bärbara kameror.

Av dem som opererade i den breda mittfåran i Hollywood var Julia Roberts och Tom Hanks två av de mest publikdragande under 1990-talet. Roberts i romantiska komedier som gick hem hos många: Pretty Woman (1990), All talar om Grace (1995) och Notting Hill (1999). Hanks i filmer som Sömnlös i Seattle (Sleepless in Seattle, 1993), Philadelphia (1993) och Forrest Gump (1994).

New Queer Cinema: skildringen av homosexualitet blir mer vågad

Ser man tillbaka på filmens historia går det konstatera att manliga homosexuella, då de väl uppträder, förpassades till oförargligt komiska eller morbida roller. Detta faktum gestaltades dessutom som ett slags sensmoral genom att den homosexuella karaktären dog i slutet av filmen, vilket utgjorde beviset på att det gällde en sjukdom och viken straffades i slutändan om den homosexuella inte kunde göra sig kvitt sina ”syndrom”.

Förutom att censur omöjliggjorde öppen homosexualitet på film fanns det också som vanligt ett kommersiellt tänkande. Då avvikande sexualitet på denna tid sågs som missprydande och föraktades av många skulle filmer som inte dolde eller negativt framställde homosexualitet sannolikt heller inte uppskattas av en större publik. Filmmakare som ville införa en homosexuell aspekt i sina filmer fick därför nöja sig uppvisa dessa sidor hos karaktärerna genom anspelningar. En ikonografi uppstod runt detta och den som var uppmärksam och införstådd kunde ibland förstå de homosexuella undertexterna.

Efter censuren försvunnit, men innan en större acceptans brett ut sig var filmer där homosexualitet förekom mer eller mindre politiska. En titel som It Is Not the Homosexual Who Is Perverse, But the Society in Which He Lives på en film från 1971 är förtydligande nog.

Under 1990-talet märktes en ny trend där det blev vanligare att homosexuella relationer framställdes mer öppet på film och en ny rörelse, New Queer Cinema, dök upp som även inkluderade bi- och transsexualism. På drift mot Idaho (My Own Private Idaho, 1991) med manlig prostitution var ett exempel.

I Sverige var Fucking Åmål (1998) ett tidigt exempel på lesbisk sexualitet hos tonåringar där två tjejer i en småstad – där förstås udda särdrag än mer uppmärksammas – slutligen vågar visa sin förälskelse öppet.

Källa: Oskar Strandberg på filmhistoria.se

Back To Top